Europeiske SIG-grupper på vei
Onsdag denne uken gikk det av stabelen en svært interessant HSMAI-konferanse i Oslo kongressenter, som fokuserte på SIG-grupper (Special Interest Groups), Revenue management, Travel Internet marketing, Resort marketing, et miljøriktigere reiseliv, og temabaserte opplevelser. Konferansen trakk interesserte deltagere fra alle deler av bransjen, som var ivrige på å komme i gang med SIG-grupper, i første omgang på områdene Revenue management og Travel Internet marketing.
– Jeg er så glad for at HSMAIs verdenssjef Bob Gilbert tok seg tid til å bli med, både i Oslo onsdag og i Stockholm på torsdag, sier HSMAI Chapter Norways administrerende direktør Ingunn Hofseth, og tilføyer:
– Det er ingen tvil om at en SIG-gruppe for Revenue management har vært etterlengtet, noe vi også så under oslokonferansen på onsdag.
Enorm amerikansk suksess
Marion Hughes, som er vice president for forretningsutvikling i Intelligent Hotels, holdt foredrag og ledet workshops om revenue management, godt støttet av Bob Gilbert, som øste av de amerikanske erfaringene med SIG-grupper og revenue management, med soesielt fokus på den økonomiske situasjonen og viktigheten av å vinne aksept for betydningen av ROI (Return On Investment) i forbindelse med markedsføringskostnader. Han fremhevet også at revenue management og markedsføring på Internett er tett sammenfiltret, og dermed ofte overlapper, når det kommer til spesielle interesseområder – og de tilhørende SIG-gruppene.
– SIG-konseptet er blitt svært godt mottatt i den amerikanske regionen, fortalte han.
– Initiativet har i det hele tatt vært en svær suksess, med mellom 700 og 1200 HSMAI-medlemmer per SIG-gruppe, men ikke bare det: HSMAI-medlemmene står fritt til å slutte seg til så mange grupper de ønsker, uten at det koster noe. Det har vist seg at svært mange har vært interessert i å lære, og vi er bare glade for å kunne bistå.
– Rådgivningsgruppene, såkalte Advisory boards, bestående av ledende eksperter på de ulike fagområdene, har vist seg av avgjørende betydning for SIG-gruppene, og brukerresponsen har vært overveldende. Vi har sponsede whitepapers, strategikonferanser, webbaserte verktøykasser, og arbeider på en reke forskjellige plattformer, både på Internett og i mer konvensjonelle sammenhenger.
Mye å vinne på ufiltrert kunderespons
Når det kommer til de sosiale mediene og å åpne opp for medlems- eller kundedialog, er HSMAI-sjefen forbløffende åpen for ny tenkning:
– Sett fra et bransjeperspektiv tror jeg vi bare tjener på de ufiltrerte tilbakemeldingene disse nye mediene gir rom for. Hvorvidt et selskap velger å ta tilbakemeldingene til følge eller ei, er helt opp til dem selv, men dette byr på en rekke nye muligheter. Det endrer dessuten markedsføringsparadigmet fullstendig, selv om det må medgis at det fordrer at man gir slipp på noe kontroll. Til gjengjeld får du desto mer igjen, understreker han.
– Vi må ikke frykte kritikken. Kritikk er bra, og noen ganger kan det lønne seg å beklage i full offentlighet, om kritikken er berettiget. Det er sånn du vinner kundenes tillit.
På spørsmål om hva han anser bransjens største utfordringer i dag, svarer Bob Gilbert uten å nøle:
– Trusselen om nye standarder på alle nivåer i reiselivsbransjen, spesielt på bedriftsmarkedet. Reise- og konferanseutgiftene har vært holdt på et minimum gjennom finanskrisen dette siste året. Det ser vi i samtlige verdenshjørner, og jeg tror vi blir nødt til å møte denne utfordringen offensivt, jo før jo heller. Dersom bransjen tillater at det rådende nivået får etablere seg som den nye normalen, står vi overfor langt større problemer, avslutter sjefen for HSMAI internasjonalt.
Europeisk Revenue Management Executive-sertifisering
Denne artikkelforfatteren holdt selv et foredrag om reiselivsmarkedsføring på Internett, for et tilsvarende engasjert publikum, som var ivrig etter å bruke mulighetene som ligger i blogger, Facebook, Twitter, YouTube – og et vell av andre sosiale medier i dag.
– Det gleder meg å fortelle at det alt er en SIG-gruppe for Travel Internet marketing under etablering i Norge, sier Ingunn Hofseth, som forresten er blitt en erfaren bruker av sosiale medier selv dette siste halvåret, men tilføyer at det ikke er alt:
– Om to uker går vi ut med informasjon om et europeisk sertifiseringsprogram for Revenue management, som gir de uteksaminerte retten til å bruke betegnelsen CRME (Certified Revenue Management Executive), og som har vært en strålende suksess i den amerikanske regionen. Tilbudet fyller dessuten et etterutdannings-tomrom i den europeiske reiselivsbransjen, avslutter Ingunn, som lover å komme med flere detaljer om to uker.
Toppfoto: HSMAI-medlemmer fra alle deler av bransjen lyttet interessert til Marion Hughes og Bob Gilberts erfaringer med Revenue management i Oslo onsdag 18. november. Mobilfoto: Jarle Petterson